Saturday, 6 August 2011

Muhasabah diri..

Apa khabar hati?
Masihkah ia sebening embun,

merunduk tawadhu di pucuk daun?

Masihkah ia setegar karang,

berdiri kukuh menghadapi gelombang badai ujian?

Apa khabar iman?

Masihkah ia seperti bulan,




yang menerangi kehidupan ditengah kegelapan?

Firman Allah SWT yang bermaksud:

(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran al-Quran)? (QS. Muhammad: 24)

“Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: ”Kami telah beriman”. Dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka mengatakan: “Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok”. Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka.”
(QS Al-Baqarah: 14,15).

“Bersegeralah kamu sekalian dengan beramal (kebajikan, sebelum datangnya) cobaan-cobaan (yang menghitam) seperti potongan-potongan malam yang menghitam, seorang lelaki waktu pagi beriman sedang waktu petang ia menjadi kafir dan waktu petang dia beriman sedang waktu pagi dia menjadi kafir, seseorang dari mereka menjual agamanya dengan harta dunia yang sedikit.” (Hadits Riwayat Ahmad, Muslim, dan At-Tirmidzi, dari Abu Hurairah, shahih).

..muhasabah diri...wallahu 'aklam bissowaf...

No comments:

Post a Comment